Pla pilot per evitar els incendis provocats per l'activitat agrícola. - 18/07/2011

Protegir milers d’hectàrees de cultiu i grans incendis agrícoles provocats per maquinària i diversos accidents agraris.Amb aquest objectiu treballen els integrants de l’operatiu especial de la campanya de la sega, un pla pilot que ha posat en marxa aquest any el departament d’Agricultura a través del Servei de Prevenció d’Incendis Forestals i el cos d’Agents Rurals. La iniciativa es va posar en marxa a mitjans de juny i es prolongarà fins a finals d’aquest mes en zones cerealístiques de la Segarra, el Solsonès, la Conca de Barberà, l’Anoia i el Bages (unes 250.000 hectàrees en total) per evitar incendis provocats per l’activitat agrícola, fonamentalment causats per recol·lectores.“Mai abans s’havia portat a terme un operatiu tan específic de la sega com aquesta columna mòbil”, explica Llorenç Ricou, responsable dels Agents Rurals a Lleida. L’operatiu d’intervenció immediata el formen tres camions i sis vehicles preparats per a l’extinció d’incendis, així com un mitjà aeri, que vigilen les zones on es concentra un nombre més elevat de màquines recol·lectores treballant de forma simultània.

"L'objectiu és avançar-nos a un possible incendi. Per exemple, van ser els primers a arribar als de Sanaüja i Guimerà i van aconseguir evitar mals majors. Aquest any també acompanya la meteorologia", afirma Ricou. El camió acostuma a quedar-se en un punt fix i els vehicles es mouen en un radi d'uns 15 quilòmetres per controlar possibles incendis. Els mitjans que formen l'operatiu intenten sufocar el foc amb aigua o creant un perímetre amb un líquid retardant. En el cas que les flames s'estenguin, s'avisa les Agrupacions de Defensa Forestal i els bombers. Davant dels bons resultats que està donant el pla, l'objectiu és estendre'l l'any que ve a la resta del territori.

Per la seva part, els Agents Rurals han portat a terme les tasques habituals d'informació i vigilància a les comarques lleidatanes que no estan incloses en el dispositiu.

Font: Segre.com